Werken met je handen, voelen met je hart. Inzicht en rust, met een tastbaar en voelbaar resultaat na afloop. 

 

 

 

Je ervaringen beïnvloeden voor een groot deel hoe jij je laat zien in de wereld, en waar je tegenaan lijkt te lopen. Toch beseffen we lang niet altijd hóeveel invloed de wereld om ons heen heeft gehad, en hoe we gevormd zijn door de interpretatie van onze eigen lessen en door de lessen die we -met of zonder woorden- hebben geleerd van anderen. 

We komen hier keer op keer mee in aanraking. En zeker als je nieuwe uitdagingen aangaat worden ze voor jouzelf en anderen nog zichtbaarder dan anders.

Ergens weet of voel je:
Op dit gebied zou ik graag een stap willen zetten, had ik hier maar wat meer over geleerd. Het liefst laagdrempelig, relaxed. Gewoon leuk en leerzaam in een. 

Ik wil je graag dát laten zien en ervaren wat je je ooit of ergens zo eigen hebt gemaakt maar wat je misschien niet meer verder helpt. 

Ook wil ik je laten zien en ervaren wat je niet als vanzelfsprekend hebt gedaan, meegekregen of opgepakt -om welke reden dan ook- maar waar je wel zo naar verlangt, vaak al heel lang.

Leren en jezelf ontdekken lopen hand in hand in mijn ‘achtergrond coaching’: Want juist als je je kunt verliezen in een leuke, nieuwe activiteit komt de pure jij naar boven. Vaak zijn de vragen die je hebt of de strubbelingen die je tegenkomt precies de dingen die zichtbaar en voelbaar worden in hoe jij iets aanpakt, en gaat de zwaarte er wat af als het er gewoon mag zijn en we samen kunnen kijken: wat gebeurt er, waar komt dit vandaan, en wat gaan we ermee doen; koesteren of ombuigen?

Wat veel cliënten tegenkomen in deze vorm van coaching:

* Je zintuigen als informatiekanaal

* Omgaan met teleurstellingen en vieren van succes

* Vertragen

* Veerkracht

* Stilstand

* Van hoofd naar handen en van hoofd naar hart

* omgaan met perfectionisme/ faalangst/ doorzetten 

Laagdrempelig, relaxed, leuk en leerzaam.

In de school van het leven wil ik je een manier bieden die bij jou én bij mij past.
Zodat we elkaar met een glimlach gedag  zeggen en voelen: wat een voedzaam  moment was dit. 

Het is een individueel proces, dus jij en ik. Mocht je graag met een of twee anderen komen dan moeten we even in overleg zoeken naar de meest passende vorm. Nadat je je doel hebt bepaalt gaan we aan de slag, en onderwijl  praten we over alles wat ons bezighoudt. Waarnodig stappen we er in overleg even uit voor een oefening of een stukje theorie. 

Zilversmeden: (in de coachingsruimte in Delft)

We maken een eigen ontwerp van zilver (Ring, hanger, sleutelhanger,  anders)
(prijs zilver komt erbij, gebruik gereedschap is inbegrepen)
Minimaal duur: 3 uur. 

Fotografie: (buiten)

We gaan op zoek naar dat wat we willen fotograferen. Dat is in eerste instantie afhankelijk van jouw wens: landschap, natuur, stad, beweging, mensen, dieren, architectuur, techniek, anders. We bepalen samen de locatie en tijdens het doen kijken we wat er te ontdekken valt. 

In alle gevallen werkt het als volgt: 

  • Jij stelt een of meerdere doelen in het begin van het proces. Daarmee maak jij je eigen leerproces open en is de allereerste stap al gelijk gezet. Dat mag zo klein en zo groot als je wil: ik wil iets van zilver maken en het afkrijgen, tot  …en daarin omgaan met mijn perfectionisme, inzicht in hoe ik communiceer, een betere band krijgen met mijn baas….. Wat maar om je aandacht vraagt. 
  • We gaan het gesprek aan over je behoefte of wens, de vorm waarin en de tijdsduur.  We verkennen samen wat klopt. 
  • We bespreken de -bijkomende- kosten. Ik reken 96 euro per uur inclusief BTW.
    Bijkomende kosten zijn de materialen voor de prijs waarop ik ze kan inkopen. 
  • We maken een afspraak en bepalen zo nodig de plaats.

Zilversmeden doen we in Delft op de Phoenixstraat in mijn studio. 

Fotografie in Delft en omgeving kan lopend: we lopen zo de stad of de natuur in.

Zin om meer te lezen? 

Een stukje achtergrond over stemmetjes en familiewaarden

Wij kennen allemaal ‘de stemmetjes’. De stemmen die je goed doen voelen en passen bij je familiewaarden noemen we de drivers . Deze kunnen uitgesproken zijn naar jou toe, of onder de oppervlakte leven als ‘zo doen wij dat’.

In de TA (Transactionele analyse) kennen we vijf drivers:

* wees perfect

* wees sterk

* doe je best

* doe anderen een genoegen

* schiet op

Vaak ken je er een of twee sterker dan de anderen. En zie je deze driver ook bij familieleden terug. 

Naast drivers ontwikkel je ook stoppers. 

Dat zijn de beslissingen die je genomen hebt wanneer je ouders je – verbaal of non-verbaal – duidelijk maakten wat niet mocht. 

We onderscheiden twaalf stoppers:

* besta niet

* wees niet jezelf

* wees geen kind

* groei niet op

* kom niet dichtbij

* hoor er niet bij

* wees niet belangrijk

* wees niet gezond

* slaag niet

* denk niet

* doe niet

* voel niet

Dit klinkt best groot misschien. Het is echter een natuurlijk proces, dat voortkomt uit de primaire behoefte te overleven en die we allemaal kennen. 

Een voorbeeld: 

Als je vaak hebt gehoord: Doe je voorzichtig? En keer op keer als jij de wijde wereld in wilde trekken voelde hoe bang je moeder ergens was om je te laten gaan, kun je als kind eigen conclusies gaan trekken. De wereld is gevaarlijk, doen levert risico’s op, er is meer rust als ik thuis blijf of niets doe.

De tegenboodschap kan ook gegeven zijn: Als je iets wil moet je daar gelijk voor gaan. We halen graag alles uit het leven. Gewoon proberen als je de kans hebt! 

Hier kun je de conclusie uit trekken dat niets doen, stilstand, klein zijn de verkeerde les in het leven is. 

Als kind trekken we allemaal onze eigen conclusies uit dat wat we aangeleerd krijgen. Vaak zit hier een familieles onder die voor een van je voorouders wel degelijk van wezenlijk belang is geweest. Het is alleen niet altijd dienend als de generaties erna deze les blijven herhalen, ten koste van de vrijheid die het leven te bieden heeft. 

Stel je voor dat in het voorbeeld hierboven een achterkleinkind niet meer thuis is gekomen door een ongeluk.
De ouders hebben in hun verdriet deze levensles gecreëerd en overgedragen aan de overige kinderen. Wees voorzichtig, Alsjeblieft! Of de tegenboodschap: pluk de dag! Je weet nooit hoe snel het einde komt!

Als je dit weet ontstaat er ineens begrip. En snap je dat deze les toen belangrijk is geweest maar niet jouw levensles hoeft te zijn. Doordat deze lessen vaak onbewust zijn doorgegeven, kun je je er echter wel mee verbonden voelen en dus ook last van hebben.

We gaan hier onbewust mee aan de slag, mocht je het liever naar het bewuste trekken dan is dit uiteraard ook prima.